سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

دندان بی عقل!!!

دندان عقل(Wisdom Tooth)  به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می شود که معمولا در حدود ۱۸ سالگی در دهان مشاهده می شود و دندانپزشکان اصطلاحا آن را “مولر سوم” می نامند.

هر فردی دارای ۲ دندان عقل در فک بالا ،۲ دندان عقل در فک پایین و در مجموع دارای ۴ دندان عقل است. گاهی به دلایلی از جمله: دلایل ارثی، بیماری های دوران کودکی(کم خونی، راشیتیسم، …) ، بیماری های نادر، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با سایز دندان ها و … این دندان ها در داخل فک نهفته می مانند. همچنین ممکن است قسمتی از تاج آن ها به طور ناقص در دهان ظاهر می شود، که در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می شود.

آمار ها نشان می دهد که ۸۰% از افراد جامعه با دندان عقل شان مشکل دارند. از جمله دردسرهایی که این دندان های عقل روییده، نهفته و نیمه نهفته می توانند ایجاد کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عفونت در لثه و بافت های نرم اطراف دندان عقل (پری کورونیت)

- ایجاد عفونت در استخوان و بافت های نگه دارنده دندان عقل و همچنین دندان مجاور آن (بیماری پریودنتال)

- پوسیدگی شدید در دندان عقل، به علت عدم دسترسی کافی در حین مسواک زدن

- تحلیل ریشه دندان مجاور توسط دندان عقل نهفته

- تشکیل کیست ها و تومورهای با منشا دندانی در اطراف دندان عقل نهفته که بسته به نوع ضایعه ممکن است خوش خیم و یا بد خیم باشند.

- تضعیف استخوان فک توسط یک دندان نهفته و عدم استحکام مکانیکی استخوان فک در برابر ضربه

- نامرتب شدن و ایجاد در هم ریختگی در بقیه دندان های فک

به دلایلی که ذکر شد، این دندان ها ممکن است توسط دندانپزشک از فک خارج شوند. بهترین سن برای خلاصی از شر دندان عقل و خارج کردن آن ها از دهان، زیر ۲۰ سالگی است. البته در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هم امکان خارج کردن آن ها وجود دارد، ولی پس از ۴۰ سالگی چون ممکن است استخوان فک، دیگر آن حالت ارتجاعی دوران جوانی را نداشته باشد، کشیدن دندان عقل دشوارتر می شود.

فراموش نکنید که اگر شما بالای ۴۵ سال سن دارید و دندان عقل تان در طی این سال ها برایتان مشکلی ایجاد نکرده است، دیگر از خیر خارج کردن آن از دهانتان بگذرید، چون عوارض خارج کردن آن بیشتر از نگهداری آن است.

همچنین اگر دندان عقل شما مستقیم و در جهت درست و هماهنگ با بقیه دندان ها در آمده است و باعث نامنظمی و نامرتبی بقیه دندان ها نشده است و در اطراف آن عفونت و التهابی وجود ندارد، خیالتان راحت باشد که نیازی به جراحی آن نیست. ولی باید درست و اصولی این دندان و اطرافش را مسواک بزنید و سالانه برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز هر یک از این خطرات، آن را از دهانتان خارج کند.

برگرفته از سایت:napteam.com

نظرات 2 + ارسال نظر
یک دانشجوی پزشکی پنج‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:42 ق.ظ

سلام.ندونستم بکشم یا نکشم!دکترم می گفت اگر بمونه به دندونهای جلو فشار میاره ممکنه اونها رو بهم بریزه ولی خب ممکنه نه اینکه بهم ریخته باشه.از عوارض کشیدن دندون عقل نگفتین؟

سلام.اگه قوس فکیتون جا نداشته باشه و دندان عقل باعث بهم ریختگی بقیه دندانها بشه باید کشید
عارضه خاصی نداره . فقط پس از کشیدن تا ۲۴ ساعت از غذاها و نوشیدنیهای گرم استفاده نشه . از نی به هیچ عنوان برای نوشیدن استفاده نشود چون باعث ایجاد فشار منفی شده و لخته خونی که در حفره ایجاد شده را در می اورد

سجاد پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 01:15 ق.ظ

سلام
هر 4 تا دندون عقل من نهفته بودند که در 20 سالگی 3تاشون رو کشیدم و یکی در فک پایین باقی موند که الان اذیت میکنه (لثه هام رو ملتهب کرده و درد میکنه) به دندانپزشک جراح مراجعه کردم میگه عمل جراحی برای کشیدن دندان عقل ممکنه باعث آسیب رسیدن به عصب داخل فک که به سمت جلوی فک میره بشه و قسمتی از زیر لبم برای همیشه بی حس بشه (فاصله ریشه دندان تا عصب کمه مثلا 3 یا 4 میلیمتر) لطفا منو راهنمایی کنین چیکار کنم.چند هفته هست که ذهنم درگیر این مساله ست. نمیخوام تو سن 25 صورتم بی حس یا فلج شه. لطفا جواب رو برام EMAIL کنین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد