سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

اطلاعات دندانپزشکی برای خانمهای باردار


بهترین زمان مشاوره با دندانپزشک برای پذیرش توصیه های پیشگیری، زمانی است که زوجین منتظر فرزند هستند. مشورت در مورد عادات بهداشتی و غذایی و تأثیر الگویی آن بر روی کودک در بهبود سلامت دهان ودندان والدین و کودک هردو مؤثر است. در مشورت قبل از تولد، نسبت به نحوه رویش دندانهای کودک نیز تذکر داده می شود.

بارداری در طی دوران زندگی یک دوران ویژه محسوب می گردد و بنابراین شما باید در مورد مراقبت از خود و کودکتان دقت کنید، سلامت دهان شما بخش عمده ای از سلامت عمومی شماست و عادات خوب بهداشت دهانی به پیشگیری از مشکلات دهان در طی بارداری کمک می کند.


 

آیا ارتباطی بین رژیم غذایی من در دوران بارداری و سلامت دهانم وجود دارد؟

مصرف یک رژیم غذایی متعادل جهت تهیه مواد معدنی لازم برای شما و فرزندتان ضروریست. آنچه که شما در طی 9 ماه بارداری می خورید، تکامل فرزند شما و بخصوص دندانهای وی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تکامل دندانهای فرزند شما در طی ماه سوم تا ششم بارداری شروع می شود و بنابراین مهم است که شما مقدار کافی از مواد مغذی نظیر کلسیم، پروتئین ها، فسفر، ویتامین C,D,A را مصرف کنید. اگر در طی دوران بارداری از میان وعده های غذایی استفاده می کنید، بهتر است از غذاهای حاوی کربوهیدارت که می توانند پوسیدگی دندانی را افزایش دهند، مصرف نکنید. روند پوسیدگی با تشکیل پلاک دندانی که یک لایه چسبنده و قابل مشاهده از باکتریهای مضر است آغاز می شود. این باکتریها مواد قندی و نشاسته را به اسید تبدیل می کنند و این اسید مینای دندان را تخریب می کند. هر چه این مواد قندی بمدت طولانی تری در مجاورت دندانهای شما قرار گیرند، حملات اسیدی طولانی تر خواهد بود و بدنبال آن پوسیدگی های دندانی ایجاد می شوند. بنابراین سعی کنید از رژیم غذایی حاوی حبوبات، میوه و سبزیجات گوشت و مواد پروتئینی و شیر و فرآورده های آن استفاده کنید.


آیا در طی دوران بارداری کلسیم از دندانها برداشته می شود؟
کلسیم مورد نیاز فرزندتان توسط رژیم غذایی شما فراهم می شود نه دندانهایتان. اگر کلسیم رژیم غذایی کافی نباشد بدن شما این ماده را از ذخائر بدن تامین می کند. کلسیم در دندانها به شکل کریستال های پایدار وجود دارد و بنابراین بدن قادر نیست آنرا برای تامین نیاز به کلسیم بردارد ولی کلسیم از استخوانها بسادگی برداشته می شود تا نیاز بدن را به این ماده تامین کند. بنابراین در طی بارداری مصرف فراورده های لبنی که منبع اصلی کلسیم هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
بارداری و تاثیر آن بر روی لثه ها:
در طی بارداری، میزان هورمونهای بدن شما بنحو قابل توجهی افزایش می یابد. التهاب لثه ها بخصوص در طی ماه 2 تا 8 بارداری شایع است و می تواند منجر به لثه های قرمز و حساس شود که تمایل به خونریزی در حین مسواک زدن دارند. در صورت رعایت بهداشت دهان ، لثه ها سلامت خود را در طی دوران بارداری از دست نمی دهند. بنابراین برای پیشگیری از این مشکل تمیز کردن دندانها بطور منظم در طی سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم را توصیه می کنیم.


بهترین زمان جهت انجام اعمال دندانپزشکی کدامست؟

توصیه ما این است: قبل از تصمیم برای بارداری جهت آموزش بهداشت و اصول تغذیه در دوران بارداری و نیز انجام درمان های دندانپزشکی مورد نیاز به دندانپزشک خود مراجعه کنید. زمان مناسب در طی دوران بارداری جهت انجام اعمال دندانپزشکی انتخابی، سه ماهه دوم بارداری است. درمان مشکلات دهانی و حذف مشکلات احتمالی که ممکن است در ماههای بعد رخ دهند باید در طی این سه ماه انجام شود. اوایل سه ماهه سوم نیز هنوز زمان خوبی جهت مراقبتهای معمول دندانپزشکی است و بعد از اواسط سه ماهه سوم بهتر است درمانهای انتخابی (و نه اورژانس) تا بعد از زایمان به تاخیر افتد.


بارداری و رادیوگرافی های دندانپزشکی
 رادیوگرافی جهت انجام درمانهای انتخابی و یا اورژانس دندانپزشکی ممکن است در حین بارداری مورد نیاز باشد. عفونتهای دندانی درمان نشده می تواند برای جنین خطرساز باشد و بنابراین برای تامین سلامت مادر و کودک نیاز به درمانهای اورژانس دندانپزشکی است. پرتو ناشی از اشعه X دندانپزشکی بسیار ناچیز است ولی با این وجود برای کاهش میزان قرار گرفتن در معرض اشعه باید هر گونه احتیاطی بعمل آورد. پوششهای سربی، شکم را در مقابل اشعه محافظت می کند و هر گاه رادیوگرافی در دوران بارداری مورد نیاز باشد، باید مورد استفاده قرار گیرند. گردنبندهای سربی می توانند مانع از رسیدن اشعه به غده تیروئید گردند و باید تا حد امکان بخصوص در مورد خانمهای باردار و بچه ها مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین رادیوگرافی های دندانی در طی دوران بارداری و شیردهی با رعایت اصول حفاظت از اشعه ، با تعداد کم و در موارد لزوم ، بدون خطر می باشد.

چطور می توانم سلامت دهانم را در طی دوران بارداری حفظ کنم؟ 

جهت کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندانی و بیماریهای پریودنتال، دندانهایتان را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید تا پلاکها حذف شوند و نواحی بین دندانی را با استفاده از نخ دندان حداقل روزی یکبار تمیز کنید. از دندانپزشک خود بخواهید تا شیوه صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان را به شما آموزش دهد.


منبع : سایت شفا

 دکتر مریم امیرچقماقی (متخصص بیماریهای دهان)
 دکتر هیلا حاجی زاده صفار(متخصص ترمیمی زیبایی)

نظرات 4 + ارسال نظر
دکتر نصیری پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 02:19 ق.ظ http://www.drnasiri-dental.blogfa.com

سلام خانم دکتر عزیز
اول اینکه خیلی خوشحالم که شما بعد از یک وقفه دوباره مشغول شدید و این باعث دلگرمی برای منه که همکارام در نت حضور فعال دارند...
دوم مطلبتون مثل همیشه کاربردی ...دقیق و متناسب با نیاز اگاهی مردم بود
خسته نباشید
دکتر نصیری

مهدی جمعه 3 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 06:37 ب.ظ http://www.ebrahimi71.blogfa.com

سلام دوستم...
شما تو لینکای من بودی...
فقط خواستم بگم فعالیتم دوباره شروع شده منتها با موضوعیت متفاوت...
خوشحال می شم سر بزنی...[لبخند]

دانیال شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:04 ب.ظ

با سلام
اگر نصف شب دندان درد شدید اتفاق بیفتدت،باید چکار کرد.
می شود تا صبح قطره دتول روی دندان بریزم؟
ممنون.
البته سوالم ربطی به حاملگی ندارد.

شروین خانزادی سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:52 ق.ظ

ممنون از سایت خوبتون
منم وبسایت دندانپزشکی ایردنت را به شما معرفی میکنم
<a href="http://www.irdent.com">فروشگاه دندانپزشکی ایردنت</a>

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد