سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

تغییر رنگ دندان یا پوسیدگی؟!





یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ دندان پوسیدگی است. پوسیدگی، فرآیندی است که در طی آن بر اثر متابولیسم میکروب‌ها روی برخی قندی، اسید‌هایی تولید می‌شود که املاح معدنی و سپس بافت آلی نسج دندان را تخریب ممواد ی‌کند و نسج طبیعی و سخت دندان به بافتی نرم و ضعیف تبدیل می‌شود به‌طوری که ممکن است با یک فشار اندک و جویدن معمول، دندان شکسته و در آن حفره ایجاد شود. این فرآیند اغلب به تدریج اتفاق می‌افتد و زمان‌بر است. از آنجا که مواد رنگی همواره در محیط دهان وجود دارند، (فعالیت میکروب‌های رنگ‌زا و خوردن مواد رنگی مثل چای، نوشابه، میوه‌ها و....) مولکول‌های آنها در این نسج نرم نفوذ می‌کنند و باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند. در موارد نادر، به خصوص در سنین کودکی و نوجوانی، گاهی سرعت پیشرفت پوسیدگی به حدی است که زمان کافی برای رسوب مواد رنگی وجود ندارد و رنگ پوسیدگی با دندان تفاوتی نخواهد داشت بنابراین بهترین روش تشخیص پوسیدگی، تشخیص تغییر قوام دندان با معاینه کلینیکی و رادیوگرافی به‌وسیله دندان‌پزشک است.


تغییر رنگ دندان

هر تغییر رنگی در دندان نشان‌دهنده وجود پوسیدگی نیست و عوامل مختلفی می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. بسیاری از این عوامل که باعث رسوب رنگ روی دندان می‌شوند، با سایش و تمیز کردن سطحی کنده خواهند شد. به این تغییر رنگ‌ها، «تغییر رنگ‌های خارجی» می‌گویند. عوامل دیگر که در نسج دندان نفوذ می‌کنند و با سایش و تمیز کردن سطحی برطرف نمی‌شوند، «تغییر رنگ‌های داخلی» نامیده ‌می‌شوند. برخی عوامل تغییر رنگ‌های خارجی عبارتند از:

• مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، کاکائو و نوشابه‌های رنگی که می‌توانند تغییر رنگ‌های منتشر زرد، قهوه‌ای و حتی نارنجی ایجاد کنند.

• مواد غذایی با رنگ‌های سنگین مانند میوه‌های پررنگ مانند آلبالو،شاتوت، انار و... یا مصرف زیاد سس سویا.

• دخانیات و تنباکو و بهداشت ضعیف تغییر رنگ‌های قهوه‌ای روشن تا سیاه ایجاد می‌کند و هرچه بهداشت ضعیف‌تر باشد، رسوب مواد رنگی بیشتر است.

• تغییر رنگ در اثر بهداشت ضعیف به‌دلیل فعالیت میکروب‌های رنگ‌زا و رسوب مواد رنگی موجود در غذا‌ها روی پلاک دندانی

• مصرف قطره آهن در بچه‌ها و دهانشویه کلرهگزیدین

بعد از علل خارجی تغییر رنگ دندان، می‌رسیم به برخی عوامل تغییر رنگ‌های داخلی که عبارتند از:


فلوراید: این عنصر اگر در دوران تشکیل دندان‌ها به حد کافی مصرف شود، می‌تواند بسیار مفید باشد و باعث افزایش مقاومت دندان‌ها به پوسیدگی شود، ولی اگر میزان مصرف آن بیش از حد شود (مانند مناطقی که فلوراید آب آنها از حد مجاز بالا‌تر است)، اصطلاحا در دندان ایجاد فلوروزیس می‌کند که به شکل تغییر رنگ‌های سفید گچی تا قهوه‌ای دیده می‌شود.

دارو‌هایی مانند تتراسیکلین و هم‌خانواده‌های آن: در دوران کودکی باعث تغییر رنگ‌های نارنجی تا خاکستری در دندان‌های دایم خواهد شد.

برخی بیماری‌های ژنتیک

افزایش سن: یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ دندان‌هاست یکی به‌دلیل افزایش ضخامت عاج و دوم به‌دلیل به‌وجود آمدن ترک‌های ریز در سطح دندان و نفوذ رنگ‌های خوراکی به داخل این ترک‌ها

ضربه به دندان: اگر منجر به مرگ پالپ آن شود، به مرور باعث تغییر رنگ از زرد به قهوه‌ای خواهد شد.

ترمیم‌های قدیمی: به خصوص انواع فلزی به‌دلیل نفوذ املاح فلزی به داخل نسج دندان می‌توانند تغییر رنگ‌هایی در بافت دندان در مجاور ترمیم قدیمی ایجاد کنند که گاهی با پوسیدگی اشتباه می‌شود.

برخی لکه‌های سفید روی دندان بر اثر حل شدن مواد آهکی نسج دندان ایجاد می‌شوند که در واقع همان آغاز روند پوسیدگی است و با اصلاح تغذیه و بهداشت می‌تواند دوباره آهکی شود. اگر این آهکی شدن مجدد همراه با جذب رنگدانه انجام شود، باعث تغییر رنگ در آن ناحیه خواهد شد.

بیشتر تغییر رنگ‌ها به درمان خاصی نیاز ندارند مگر آنکه از نظر زیبایی برای بیمار مشکل ایجاد کنند که در این صورت دندان‌پزشک با سنجیدن شرایط، درمان مناسب را انتخاب خواهد کرد.




منبع:سلامتیران - دکتر فرناز مهدی سیر


***با عرض معذرت از خوانندگان عزیزی که مشکلات دندانی خود را مطرح کرده بودند و جواب هنوز به دستشان نرسیده ، در حال جواب دادن به تک تک سوالهای شما عزیزان هستم...اگر مقداری با تاخیر جواب دادم باز هم عذر میخواهم.

نظرات 12 + ارسال نظر
Dr.4leaf یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 04:42 ب.ظ http://4leafclover.persianblog.ir

سلام.
تغییر رنگ هایی گه پس از اندو به وجود میاد براش چکار میشه کرد؟ آیا با بلیچینگ برطرف میشه؟ و اگه بشه دائمیه؟
ممنون

سلام
تا حدود خیلی زیادی برطرف میشه بله تقریبا دائمیه

سفیر(درد مشترک) جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:53 ق.ظ http://shabgoon.blogfa.com

می خواستم سوال کنم...راجع به یک بیماری...نه مربوط به دندان که راجع به چشم...
چطور میتونم بطور خصوصی ازتون بپرسم؟

میتونید در تماس خصوصی برام پیغام بذارید ولی اگر سوال تخصصی راجع به چشم داری به این تالار بروید و سوال خودتون رو مطرح کنید ادنجا تخصصی به سوالتون جواب خواهند داد
http://irdrs.com/forum/

سیب پزشکی شنبه 2 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 02:36 ب.ظ http://medapple.com

سلام همکار گرامی
لینک وبلاگ شما به لیست مدلاگستان اضافه شد:

http://www.medapple.com/site/medlogs

سلام
ممنون

[ بدون نام ] یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 07:06 ب.ظ

سلام.اول از همه معذرت می خوام که مزاحم شدم.
من باید بنا به دلایلی تا اخر هفته بین پزشکی و دندانپزشکی یکی رو انتخاب کنم و تصمیمم بیشتر اینه که برم دندان ولی یک دختر با جثه ضعیف هستم و همه به من می گن تو توانایی نداری و مثلا نمی تونی دندون مریض رو بکشی.می خوام بدونم واقعا این طوره و یه دختر ضعیف نمیتونه دندانپزشک خوبی بشه؟
ایا دستگاهی وجود داره که بشه با اون به راحتی دندون مریضو کشید و اصلا انرژی مصرف نکرد؟
اصلا چند نفر در روز مراجعه می کنن برای این مسیله؟

سلام...اصلا ربطی به جثه نداره حتی شما میتونید بعدها در مطبتون دندون نکشید و مریضها رو ارجاع بدهید...ولی باز هم میگم ربطی به جثه ریز یا درشت نداره ولی بهر حال رشته دندونپزشکی بنظر بنده از لحاظ جسمی خسته کننده تر از پزشکیه چون به کمر و گردن و مچ دست فشار زیادی وارد میشه (در تمامی بخشهای دندانپزشکی اعم از ترمیمی،اندو و ...)
دستگاهی برای کشیدن دندون وجود نداره
در مورد مراجعه مریض کشیدن دندون خب خیلی متغیره توی دوران طرح خیلی زیادن و بعد از طرح در مطب ممکنه یک روز اصلا کیس کشیدن نداشته باشید و ممکنه یه روز 3-4 نفر مراجعه داشته باشید
امیدوارم توضیحاتم کافی باشه

نازنین یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 11:26 ب.ظ

ممنون خانم دکتر
اتفاقا خودم هم گفتم من به کسایی که میخوان دندونشونو بکشن میگم برین جای دیگه ولی میگن همچین چیزی نمیشه!
بین همکارای خانم شما کسی رو میشناسید که قبول نکنه بکشه؟

بله خودم!!!

[ بدون نام ] یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 11:32 ب.ظ

راستی یک سوال دیگه میخوام ازتون بپرسم.البته نمیدونم تا چه حد کار درستیه!اگه شما دوست نداشتین جواب ندین ولی لطف کنین جواب بدین چون کسی رو نمیشناسم جوابمو بده
الان که دندانپزشکی میگن اشباع شده درامد یه دندانپزشک عمومی و متخصص هر کدوم حداقل و حداکثر چقدره؟
(این نظرو میخوام خصوصی بفرستم ولی ظاهرا امکانش نیست!)

ببین عزیزم بستگی داره به کار و مهارت دندونپزشک به اینکه معروف هستی یا نه خودت مطب داری یا توی کلینیک کار کنی به خیلی عوامل بستگی داره
اگه حصوصی هم خواستی موردی رو مطرح کنی در منوی اصلی روی "تماس با من" کلیک کن

نازنین دوشنبه 18 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 11:39 ق.ظ

سلام.چه جالب شما هم قبول نمی کنید بکشید

مثلا یه دختری که تازه فارغ التحصیل شده باشه و سریع مطب بزنه و کارش خوب باشه.چقدر می تونه درامد داشته باشه؟خواهش می کنم یه رقمی بگید
حد اقلش و حد اکثرش!
راستی من شنیدم دندانپزشک می تونه تا سن ۴۸ سالگی کار کنه فقط!این درسته؟

ببین عزیزم آخه من چه رقمی بگم شاید اصلا تا 6 ماه مریض نداشته باشی مطب داری خودش مدیریت خاصی میخواد هیچکس بلافاصله بعد از فارغ التحصیلیش نمیتونه مطب بزنه مطب داری کلی تجربه میخواد واسه همین اصلا نمیتونم رقمی بهت بگم
نه اینطوری نیست از استید خودم هستند که شاید 60-65 ساله شون باشه ولی کار میکنند چون دندانپزشکان حتما باید ورزش کنند تا بتونند سرحال باشن

نازنین دوشنبه 18 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 10:22 ب.ظ

دلژین جان جوابمو نمیدی؟

جوابتو دادم عزیزم

نازنین چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 05:21 ب.ظ

میشه منو راهنمایی کنین.اخه شما با پزشکا هم در ارتباط بودین.به نظرتون من کدوم یکی رو برم اینده بهتری می تونم داشته باشم یعنی احتمال موفقیت توی پزشکی بیشتره یا دندان؟؟

کاملا بستگی به علاقه و پشتکارت داره چون الان هیچکدوم از این دو تا اگه بخوای عمومی بمونی اصلا به درد نمیخوره

نازنین چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 05:28 ب.ظ

راستی دلژین جان به نظرت شب کاری پزشکی ازار دهنده تره یا مشکل مچ درد و گردن درد دندانپزشکی؟

هر کدومش یه جور سخته
ببین برو توی این فروم و سوالت رو مطرح کن اونجا هم دندونپزشک هست و هم پزشک خیلی بهتر از من میونند کمکت کنند
http://irdrs.com/forum/

نازنین جمعه 22 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 12:08 ق.ظ

سلام.ممنونم دلژین جان فقط من که میل ندارم که بتونم ثبت نام کنم و بپرسم
میشه خودت از طرف من بپرسی و من بیام جوابا رو بخونم
البته اگه واسه خودت مشکلی نیست.

ببین چون من اونجا مینویسم نمیتونم سوالت رو مرح کنم ولی از من میشنوی یه ایمیل بساز خیلی ضروریه

نازنین چهارشنبه 27 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 07:53 ب.ظ

سلام دلژین جان خودم که فکر کردم دیدم خواسته مسخره ای داشتم معذرت می خوام

خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد