سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

اثر روغن زیتون و چای سبز و عصاره انگور قرمز بر کاهش جرم دندان


دانشمندان دریافتند چای سبز و عصاره انگور قرمز حاوی موادی موسوم به پلی فنول هاست و از همین رو، نوشیدن این نوشیدنی ها باعث کاهش تشکیل جرم دندان (پلاک) بر روی سطح مینای دندان شده و همچنین از چسبیدن باکتری های سیاه کننده دندان به مینای دندان که باعث خرابی آن می شود، جلوگیری می کند.


به علاوه مصرف نوشیدنی های یادشده باعث می شود تا بیش از 50درصد از باکتری های دندان شسته و از دندان ها جدا شود.

این نوشیدنی ها باعث کاهش میزان اسید تولیدشده توسط این باکتریها می شود.جرم دندان، لایه ای چسبنده است که پس از صرف غذا به مینای دندان می چسبد و باکتری های خراب کننده دندان روی آن رشد می کنند.

این باکتری ها اسیدهایی آزاد می کنند که مینای دندان را حل و آن را تضعیف کرده و احتمال خرابی و سیاه شدن دندان ها و ایجاد حفره ها را در آن نیز افزایش می دهد.
همچنین این باکتری ها و اسیدهای تولیدشده توسط آن، باعث تورم لثه ها و صدمه زدن به آن می شود.

جرم دندان ابتدا لایه ای چسبنده و نرم است. اما اگر به طرزی مناسب، با استفاده از مسواک و سایر روش ها، برداشته نشود، به صورت ماده ای سخت و زرد رنگ درآمده و معمولاً در بن دندان ها در نزدیکی لثه ها و حتی زیر سطح لثه به مینای دندان می چسبد، به نحوی که فقط با مراجعه به دندان پزشک می توان آن را برداشت.



افزودن روغن زیتون به سالادها و غذاهای مختلف، باعث تقویت مینای دندان و همچنین کاهش تولید جرم بر روی دندان ها می شود.

دانشمندان می گویند، علت جلب توجه ما به روغن زیتون به عنوان عاملی برای تقویت دندان ها و جلوگیری از خرابی دندان ها و لثه ها این بود که ما متوجه شدیم، ساکنان یکی از شهرهای اسپانیا که محصول اصلی آن روغن زیتون است، به میزان بسیار کمتری از میانگین مردم در سایر نقاط اسپانیا از خرابی و سیاه شدن دندان ها و همچنین بیماری های لثه رنج می برند.همچنین جویدن آدامس هایی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی جایگزین شکر، از قبیل زیلیتول و سوربیتول است، باعث کاهش تشکیل جرم بر روی سطح دندان ها شده و از همین رو از خرابی دندان ها می کاهد.باکتری های درون محفظه دندان که روی جرم دندان ها قرار می گیرند، قادر به مصرف این شیرین کننده های مصنوعی نبوده و در نتیجه بسیاری از این باکتری ها از نبود منبع انرژی و گرسنگی، می میرند، که به نوبه خود، به سلامت و بهداشت دهان و دندان ها کمک می کند.

خرابی دندان های کسانی که این آدامس های بدون شکر را به طور مرتب و به خصوص پس از وعده های غذایی می جوند، میان30 الی 60درصد، کمتر از سایر کسانی است که این آدامس ها را مصرف نمی کنند.
نظرات 1 + ارسال نظر
آی ناز جمعه 23 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:42 ب.ظ


سلام.
1- چند ماهیه درگیر کارای دندانپزشکی ام و متوجه شدم در رفتگی فک دارم . یعنی حین کارای دندانپزشکی فکم در میره و نمیتونم دهانمو ببندم. بقیه مواردم مثلا موقع خمیازه کشیدن و غذا خوردن رعایت میکنم و مشکلی ندارم. دکترم گفته جراح فک ویزیتت کنه و احتمالا نیاز به جراحی داری.
ولی من از مراجعه به جراح فک ترس دارم و خودم مشکلی ندارم با ظاهر دندونام و طرح لبخندم.
دندونام همه شون مرتبن به جز دندان پنج سمت چپ فک بالا و سمت راست پائین هم همون دندان پنج سر جاشون قرار ندارن و کج به سمت داخل در اومدن. که موقع خندیدن دیده نمیشن. از سمت چپ فکم در میره. همون سمت دندان عقلمو کشیدم . و جای دندان پنج و هفت پائین خالیه یعنی قبلا کشیده بودم.
همون سمت چپ لثه هام مشکل داره فکر کنم دو جا التهاب داشت که با مصرف کلر هگزدین برای دو هفته یکیش خوب شد ولی اون یکی که بالای دندان شش بالا التهاب داشت به صورت یک خط کم رنگ تر از رنگ لثه ام هنوزم باقی مونده. البته از اون سمت دندان پنج بالا رو عصب کشی کردم . جرم گیری هم کردم. از سه ماه پیش به اینور مرتب میرم دندانپزشکی . هر پنجاه روز یه بار برای دو تا پر کردن.
برای لثه هام دکترم میگه ممکنه سینوزیت داشته باشم . حالا قراره یک ماه دیگه سی تی اسکن کنم. ولی هیچ یک از علائم سینوزیت رو ندرام . آسم حساسیتی کنترل شده دارم . یه ماهه متوجه شدم و این روزا درمان میکنم .خیلی جزییه . اسپری نمیزنم. البته اوایل مرداد ماه عفونت تنفسی داشتم و درمان کردم و اواخر مرداد هم دندونمو عصب کشی کردم. اون موقع هم عفونت نکرد دندنم . ولی الان که دو ماه گذشته موقع غذا خوردن یه دفعه حساس میشه همون دندونم و اگه با زبانم فشار بدم و به قولی ساکشن کنم دردش خوب میشه.
گوش چپم مدتیه احساس میکنم یه پرنده بال میزنه و رد میشه از کنار گوشم . حس وجود یه پرده یا گرفتگی توی گوشم .
ارتودنسی تا چه حد کمک میکنه به درمان مشکل فکیم .
من مشکلی ندارم با فکم ولی اگه به حال خودش بذارم چه عواقبی داره؟ تحلیل استخوان ممکنه دردسر بشه بعدا برام؟
تو نت هم کلی مطلب خوندم و فقط باعث تشدید اضطرابم شده.
بعد جرم گیری لکه های قهوه ای رو احساس میکنم زیادمیبینم روی دندونام . بلیچینگ برای دندونا مفیده یا ضرر داره؟
وای زیاد نوشتم. ممنونتون میشم اگه برای سوالام جواب بذارین

سلام عزیزم...دررفتگی فکی رو جدی بگیر و حتما پیش جراح فک و صورت برو و نترس
جای دندون 5 و 7 که خالیه حتما باید بذاری دندون و گرنه دندونهای کناری حرکت میکنن به سمت جای خالی و کلا فکت رو بهم میریزن
از اون دندونی که عصب کشی کردی و الان حساسه باید یه عکس بندازی و به دکترت نشون بدی
اگه تیرگی دندونات اذیتت میکنه بلیچینگ خوبه فقط یه خورده دندونها رو حساس میکنه که بعد از مدتی حساسیتشون با استفاده از خمیردندونای ضد حساسیت رفع میشه
اگه بازم سوال داشتی بیا و بنویس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد