سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

ترس مراجعین به دندانپزشکی به جهت ابتلا به هپاتیت و ایدز...

بخش دوم - هپاتیت B


ویروس هپاتیت: 

بیماری هپاتیت ویروسB انتشار جهانی دارد به طوری که در حال حاضر بیشتر از 2 میلیار نفر در جهان مبتلا به عفونت HBV (hepatitis B virus) می‌باشند و حدود 300 میلیون نفر از این افراد حاملین یا ناقلین مزمن این عفونت هستند که علائم بیماری کبدی را هم ندارند. شیوع جهانی عفونت ویروس هپاتیت B  در حال کاهش می‌باشد و این اتفاق علاوه بر ساخت و استفاده از واکسن، به علت رعایت بهداشت و نیز ترس و نگرانی از بیماری AIDS/HIV می‌باشد چراکه اکثر راههای انتقال ویروس هپاتیت B و ایدز مشابه هستند شیوع هپاتیت B در جمعیت‌های نرمال در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی نادر، (1 تا 5 درصد است) ولی در کشورهای خاور دور و در بعضی از کشورهای حاره بین 5 تا 20 درصد است.

در ایران حدود دو میلیون نفر آلوده به HBV وجود دارد که حدود 3 درصد کل جامعه را تشکیل می‌دهد سالانه حدود 50 میلیون مورد جدید عفونت، ویروس هپاتیت B در سطح جهان به وجود می‌آید. آلودگی ویروس هپاتیت B بسیار شایع‌تر از ایدز و احتمال مسری بودن آن نیز به مراتب بیشتر از ویروس ایدز است.

علائم بیماری هپاتیت B:

اکثر افرادی که به هپاتیت B مبتلا می‌شوند علامت و یا شکایت مشخصی ندارند (مهمترین علامت این بیماری بی‌علامتی است) برخی موارد در ابتدای ایجاد عفونت ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب، ضعف، خستگی و درد خفیف شکم را داشته باشند که معمولا با این علائم نمی‌توان هپاتیت را تشخیص داد ممکن است فرد دچار علائم زردی (یرقان) شود و در آزمایشات آنزیم‌های کبدی تغییر کنند.

 

راههای انتقال:

ویروس هپاتیت B در خون و ترشحات بدن فرد آلوده وجود داشته و عمدتا از راههای غیرخوراکی منتقل می‌شود.

از جمله راه‌های انتقال عبارتند از:

از مادر آلوده به نوزاد در زمان تولد، از بافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تماس جنسی با فرد آلوده، استفاده از وسایل فرد آلوده، وسایل دندان‌پزشکی، خالکوبی، ‌سوراخ کردن گوش با روش‌های غیربهداشتی، استفاده مشترک از تیغ ریش‌تراش، ناخن‌گیر، مسواک و یا سرنگ آلوده و سابقه هپاتیت در خانواده و....

افرادی که در معرض خطر ابتلاء به عفونت ویروس هپاتیت B هستند عبارتند از:

شرکای جنسی آلوده (به خصوص مردان همجنس‌باز)، کارکنان مراکز بهداشتی-درمانی به ویژه جراحان، دندانپزشکان، کارکنان آزمایشگاههای بالینی، کارکنان بخش دیالیز، استفاده‌کنندگان از داروهای وریدی و شیرخواران به دنیا آمده از مادران آلوده  و بیمارانی که به میزان زیاد در معرض دریافت خون یا فرآورده‌های خونی هستند و یا دچار اختلال ایمنی می‌باشند.

به یاد داشته باشید که هپاتیت B از طریق حیوانات، و تماس‌های عادی و روزمره نظیر دست دادن، معاشرت کردن، در یک کلاس حضور داشتن و در یک مکان غذا خوردن خطر انتقال بیماری را به دنبال ندارد. مبتلایان به هپاتیت B می‌توانند ازدواج کنند ولی قبل از ازدواج باید همسرشان بر علیه هپاتیت B واکسینه شوند.

بهترین راه در دنیای امروز برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری هولناک ،چه از طریق دندانپزشکی و غیره ، واکسیناسیون علیه این بیماری میباشد و اینکه پس از اتمام دوره های واکسیناسیون حتما آزمایش تیتر آنتی بادی داده شود تا از میزان ایمنی خود مطلع شوید و در صورتیکه پزشکتان معتقد به پایین بودن ایمنی بود باید دوز دوباره از واکسن دریافت نمایید.


***من سعی کردم که بطور جامع به این بیماری بپردازم در صورت داشتن هر گونه سوالی در خدمت تک تک شما عزیزان هستم.امید اینکه مطالب بتواند میزان آگاهی شما را بالاتر و ترس از دندانپزشکی کاهش یابد


نظرات 8 + ارسال نظر
خورشید جمعه 14 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:01 ق.ظ http://sun33.blogfa.com

مرسی عزیزززم همین هفته که بیاد میرم یه تیتر آنتی بادی بدم ببینم چطوریا میشه
مممونم از راهنمایی هات دلژین جون

خواهش میکنم عزیزم

جوانه دندانی، جایگزین کاشت دندان م یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:25 ق.ظ

برای ساخت جوانه دندانی، هر سه لایه جنینی (اکتودرم، مزودرم و اندودرم) نیاز است که همین مساله کار را با پیچیدگی همراه می سازد.

سلامت نیوز: رئیس کنگره هنر و تکنولوژی دندانپزشکی مدرن تا سال 2020 گفت: جوانه دندانی در آینده جایگزین کاشت دندان (ایمپلنت) می شود که این امر تحولی عظیم در علم دندانپزشکی به شمار می‌رود.

به گزارش دومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشی ایران، دکتر عباسعلی پایدار در آستانه برپایی دومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران افزود: بهره گیری از جوانه دندانی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته با کمک علم ژنتیک و در راستای همانندسازی ارگانهای بدن در حال گذراندن مراحل پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه هم اینک در دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی مراحل مطالعاتی و پژوهشی این پروژه در حال انجام است، اظهار داشت: پیشرفتهای علمی صورت گرفته در این زمینه در کنگره هنر و تکنولوژی دندانپزشکی مدرن تا سال 2020 ارایه خواهد شد.

به گفته پایدار، هم اینک از سلولهای پالپ (سلول عصبی) برای شناسایی کدهای ژنتیک فرد استفاده می شود اما آنچه کار را با دشواری روبرو ساخته تشخیص نوع دندان مورد نیاز بیمار از میان کدهای ژنتیکی از سوی دندانپزشک است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر برای ساخت جوانه دندانی، هر سه لایه جنینی (اکتودرم، مزودرم و اندودرم) نیاز است که همین مساله کار را با پیچیدگی همراه می سازد.

رئیس دومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی تصریح کرد: اکتودرم که مسئول ساخت پوست و بافتهای پوشاننده است در ساخت مینای دندان، مزودرم که مربوط به بافتهای ماهیچه‌ای و استخوان است در ساخت تاج و عصب دندان و اندودرم که مختص تولید سیستم گوارش است، وظیفه تولید بافتهای نگهدارنده دندان را بر عهده دارد.

وی از القای این سه لایه روی یکدیگر به عنوان مانع دیگر این طرح پژوهشی نام برد و گفت: در صورت رفع مشکلات فوق از سوی محققان داخل و خارج کشور ومحقق شدن بکارگیری جوانه دندانی به جای ایمپلنت، تحولی عظیم در عرصه دندانپزشکی ایجاد خواهد شد.

پایدار ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع هم اینک تحقیقات روی ساخت جوانه دندانی از سوی محققان دنبال می‌شود و امید می‌رود در آینده با عملی شدن ساخت جوانه دندانی بتوان برای فرد فاقد دندان با یک آزمایش خون و پس از تعیین کدهای ژنتیک او دندان مورد نیاز را از طریق جوانه دندانی فراهم کرد.

وی گفت: نتیجه جدیدترین پژوهش محققان کشور در دومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی در زمینه کاشت جوانه دندانی ارائه خواهد شد.
دومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران با عنوان «هنر و تکنولوژی دندانپزشکی مدرن تا سال 2020» طی روزهای 26 تا 28 آبان در شیراز برپا می‌شود.

dr.negin شنبه 29 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 05:29 ب.ظ http://silent.blogsky.com

salam kheili khoshal shodam ke be tore kamelan tasadofi omadam webe shoma ke webe morede alagam hamine

ma ham reshteim manam dandonpezeshki mikhonam
dandonpezeshke kocholo

آخی خیلی از آشناییت خوشحالم...امیدوارم موفق باشی عزیزم

دندان های نگین دار، زیبایی دندان ها پنج‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 05:15 ب.ظ

زیبایی مقوله ای است که انسان همواره دنبال آن بوده و هست. در گذشته های خیلی دور زنان از الماس که در دندان کار گذاشته می شد، برای بزرگی و زیبایی استفاده می کردند و امروزه این موضوع شکل جدیدی به خود گرفته و مورد توجه خانم ها می باشد. آن ها برای زیباتر کردن چهره خود از روش های گوناگونی استفاده می کنند، هزینه های هنگفتی را متحمل می شوند و در طول زمان با انواع بیماری ها و ناراحتی ها دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که عوارض ناشی از استفاده این نوع روش ها و وسایل به حدی است که می تواند آثار زیانباری را برای آن ها به وجود آورد. یکی از این وسایل زیبایی استفاده از کاشت نگین است. نگین های دندانی همانند تمام نگین های دیگر از جمله نگین بینی، گوش و یا ناخن به جهت زیبایی استفاده می شوند.

جنس و شکل نگین ها

به گفته ی دکتر حمید فرزام گین ها جنس و شکل های متفاوتی دارند. این نگین ها از جنس طلا، کریستال های گران قیمت و کریستال های ارزان قیمت، اشکال پلاستیکی تزئینی و براق می باشند که هر کدام به نحوی نمای زیبایی به لبخند می دهند.

بعضی نگین ها کریستالی می باشند ( سفید یا رنگی ) این گونه نگین ها یک سطح صاف در زیر دارند که از آن سمت توسط چسب های مخصوص به سطح دندان می چسبد. از انواع دیگر نگین ها نمونه های طلا می باشد که به اشکال متفاوت فرم داده شده اند که بنا به سلیقه شخصی انتخاب می شود. بعضی دیگر از آن ها، نگین به همراه طلا می باشد که در وسط شکل خاصی از جنس طلا یک نگین کریستال وجود دارد.

روش کار گذاشتن نگین ها

کار گذاشتن نگین دندان به نحوی است که ابتدا سطح نازکی از مینای دندان ( Labial) تمیز می شود، سپس توسط تکنیک باندینگ با مواد کامیوزیت هم رنگ به دندان باند و متصل می شود. چسباندن نگین نیاز به تزریق بی حسی ندارد و بدون آسیب رساندن به دندان، توسط مواد چسبنده مخصوص روی سطح دندان قرار می گیرد و به هیچ وجه به خاطر نگین سطح دندان تراش داده نمی شود زیرا این مساله باعث آسیب به مینای دندان می گردد و در صورت افتادن نگین جای باقی مانده، نمای خوبی ندارد و بایستی با مواد ترمیمی اصلاح گردد. پس از چسباندن نگین چند ساعت طول می کشد که به آن عادت کنید.

نگهداری نگین ها

مهمترین مساله در نگهداری نگین بهداشت خوب دهان و دندان است، زیرا اطراف نگین مکان مناسبی برای تجمع باکتری ها و ایجاد پوسیدگی می باشد. از آن جا که طلا فلز قابل انطباقی با دندان می باشد نگین طلا ماندگاری بیشتری نسبت به نگین های کریستالی ساده دارند. با این وجود هر زمان می توان بدون آسیب رساندن به دندان نگین را برداشت. اصولا جای گذاری نگین روی دندان سلیقه ای است، ولی باید توجه داشت روی دندانی که پوسیدگی دارد گذاشته نشود.

معمولا بیشترین دندانی که نگین روی آن کار گذاشته می شود ، دندان ثنایای کناری یا لترال می باشد. در صورت جدا شدن نگین از سطح دندان، می توان مجددا آن را چسباند.

عوارض نگین های دندانی از دید دندانپزشکان

دکتر هومن عشقی جراح و دندانپزشک در این زمینه معتقد است: کاشت نگین که برای زیباتر کردن چهره افراد به کار می رود، به شکل ها و جنس های مختلف نظیر برلیان، کریستال و طلا با هزینه های مختلفی در دسترس افراد قرار می گیرد. نگین هایی که روی دندان قرار می گیرند و جلای خاصی را به دندان ها می دهند، به صورت ثابت بوده و با یک سری از مواد موجود در دندانپزشکی و با اشعه روی دندان ثابت می شوند و به بافت دندان آسیبی نمی رسانند؛ این در حالی است که استفاده از این نگین ها به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان شده، مینای دندان را از بین می برد و باعث تغییر رنگ دندان می شود. وی معتقد است: نگین های با جنس کریستال به نسبت نوع برلیان از دوام بیشتری برخوردارند، در صورتی که نوع دوم فقط باعث درخشش هرچه بیشتر دندان ها می شود.

وی می گوید: این نوع نگین ها به راحتی از دندان جدا نمی شود و باید توسط دندانپزشک آن ها را جدا کرد. همچنین با مسواک زدن از بین نمی روند، ولی در صورتی که از غذاهای سفت استفاده شود، به راحتی کنده شده و از بین می روند. این نوع نگین ها به صورت موقتی کاربرد داشته و دوام شان کم است، در صورتی که از جنس مرغوب نظیر کریستال استفاده شود، مدت بیشتری روی دندان باقی خواهند ماند، ولی در غیر این صورت حداکثر به مدت دو هفته روی دندان باقی می مانند.

دکتر همایون فراست جراح و دندانپزشک می گوید: نگین هایی که روی دندان کار گذاشته می شوند، انواع و اقسام گوناگونی دارند. برخی از آن ها از جنس طلای سفید و به شکل ستاره در بازار موجود هستند و آسیبی به دندان نمی رسانند. این نگین ها از طریق چسب مخصوصی روی دندان چسبانده می شوند. همچنین دکتر محمدرضا حفیظی جراح و دندانپزشک نیز در ادامه می گوید: جنس نگین ها بستگی به انتخاب و سلیقه افراد دارد، آن ها به صورت کریستال های کوچک، رنگی و سفید در اختیار زنان و دختران قرار می گیرد. ولی بهترین نوع آن ها، طلا با نگین هایی به صورت کریستالی براق است که باز هم انواع مختلفی دارند.

وی می گوید: عوارض ناشی از استفاده این نوع نگین ها به خصوص زمانی که پزشک تخصص کافی در این زمینه نداشته باشد، افزایش بیشتری می یابد.

وی معتقد است: در صورتی که جنس این نوع نگین ها مرغوب تر باشد و افراد به طور صحیح و درست از آن ها نگهداری نمایند، تا سه سال باقی خواهند ماند و آسیبی نمی بینند، ولی در غیر این صورت در مدت خیلی کوتاهی از بین می روند.

دکتر امید رودگر جراح و دندانپزشک نیز می گوید: نگین هایی که روی دندان نصب می شوند، توسط چسب مخصوص به دندان چسبیده و دندان ها صدمه ای نخواهند دید. این نگین ها یا به صورت یک بار مصرف و یا به مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع نگین ها به دلیل داشتن ماده پلاتینی دوام بیشتری دارند. آن هایی که یک بار مصرف هستند، به مدت ۶ ماه تا یک سال کارایی خواهند داشت و افراد می توانند این نوع نگین ها را توسط یک وسیله نوک تیز از دندان جدا سازند، ولی نگین هایی که به صورت دائمی روی دندان نصب می شوند، فقط باید توسط پزشک متخصص جدا شوند، زیرا در غیر این صورت به دندان ها آسیب جدی وارد می شود.

توجه

باید توجه داشت که افرادی بی اطلاع مانند برخی آرایشگرها اقدام به چسباندن این نگین ها با چسب های معمول موجود در بازار می نمایند که برای دندان بسیار مخاطره آمیز است و حتماً باید توسط دندانپزشک این کار انجام شود.

دکتر نصیری دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 01:57 ق.ظ http://www.drnasiri-dental.blogfa.com

سلام دکتر جان
واقعا میام مطالب وبلاگتونو میخونم کیف میکنم
عالیه...
خانم دکتر دنبال ایمپلنت هم هستید؟؟؟
کار میکنید؟؟
اگر سیستم خوب و ساده ای اشنایی دارید ..ممنون میشم من را هم راهنمایی کاملی بفرمایید
مرسی
به من هم سر بزنید
دکتر نصیری

سلام دکتر جان...ممنون از لطفتون...من ایمپلنت کار نمیکنم شرمنده

دکتر نصیری دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 01:58 ق.ظ http://www.drnasiri-dental.blogfa.com

واقعا احسنت

ممنون لطف دارین به من خیلییییییی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 03:54 ب.ظ http://donyayebirang.blogfa.com/

من ناقل سالم هپاتیت ب هستم و اینطور که مشخصه از زمان تولد مبتلا شدم و تا همین اواخر هم اطلاعی نداشتم چیزی که برام جالبه اینه وقتی به دندون پزشکم که از بچه گی پیشش میرفتم موضوع ر اطلاع دادم کاملا عصبی شد اخه مگه دکتر و ومنشی واکسینه نشدن مگه واسه هر بیمار از وسایل کاملا استریل استفاده نیمیشه اخه مگه من تقصیری دارم تو کشوری مثل ایران با شیوع بالای ۳درصد از مادر ناقل دنیا اومدم. واقعا همچین برخوردایی از یه پزشک خیلی ناراحت کنندس

درست میگین متاسفانه خیلی از دندانپزشکان از دادن خدمات به بیماران هپاتیت خودداری میکنند و این فقط ناشی از عدم دانش آنهاست و شما خودتون رو ناراحت نکنید دندانپزشکان چون در دسته پرخطر قرار میگیریم حتما باید بصورت مرتب از لحاظ تیتر آنتی بادی چک بشیم و متاسفانه بعضی از همکاران با اینجور برخوردها باعث میشوند که بیماران بهشون راست نگوین و اعتماد بیمار از بین میرود بهر حال شما نباید خودتون رو ناراحت کنید

[ بدون نام ] جمعه 14 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 05:18 ب.ظ

با سلام و عرض ادب
HBV از طریق سرفه و اتسه منتقل میشود؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد