سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

لیدوکائین در دندانپزشکی



لیدوکائین به عنوان بی حس کننده موضعی در  دندانپزشکی استفاده می‌شود.اشکال دارویی: ویال ، آمپول ، پماد ، اسپری و ژل میباشد.


مکانیسم اثر

لیدوکائین با تثبیت برگشت پذیر غشای سلولهای عصبی در نتیجه کاهش نفوذپذیری این غشا به یون سدیم ، شروع و هدایت امواج عصبی را متوقف می‌کند. درصورت جذب مقادیر زیاد لیدوکائین ابتدا می‌تواند اثر تحریکی و سپس اثر تضعیفی بر روی سیستم عصبی مرکزی داشته باشد.


عوارض جانبی

لرزش دستها ، بی قراری ، وزوز گوش ، تیرگی دید یا دوبینی می‌باشد که با مصرف زیادتر می‌تواند موجب کاهش ضربان قلب ، تشنج ، ایست قلبی ، آسم و ایست تنفسی نیز بشود.


شروع‌ اثر لیدوکائین‌ 5 ـ 2 دقیقه‌ و طول‌مدت‌ اثر آن‌ در مصارف‌ جلدی‌ تقریبŠ 45دقیقه‌ و در مخاط 60 ـ 30 دقیقه‌ است‌.


موارد منع‌ مصرف‌:


در صورت‌ وجود بلوک‌کامل‌ قلبی‌، خونریزی‌ شدید، کاهش‌ شدیدفشار خون‌ و شوک‌ نباید از این‌ دارو برای‌انسداد زیر عنکبوتیه‌ای‌ استفاده‌ گردد. این‌دارو همچنین‌ در صورت‌ وجود عفونت‌ درموضعی‌ که‌ برای‌ تزریق‌ کمری‌ در نظرگرفته‌ شده‌، این‌ دارو برای‌ ایجاد انسداد زیر عنکبوتیه‌ای‌ نباید مصرف‌ شود.


*** این مطلب کوتاهی راجع به لیدوکائین بود...اگه سوالی دیگه ای داشتین لطفا بپرسید...چون یه سری از دوستان اطلاعاتی راجع به لیدوکائین میخواستند بنده این مطلب رو جمع بندی کردم...منتظر سوالاتتون هستم

نظرات 6 + ارسال نظر
دکتر نصیری شنبه 24 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:07 ق.ظ http://www.drnasiri-dental.blogfa.com

خانم دکتر سلام
واقعا مطالب بسیار خوبی را انتخاب میکنید....ساده و اموزنده
واقعا استفاده میکنم.
مرحبا

سلام دکتر...ممنونم البته به ژای وبلاگ شما که نمیرسه

سایه سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:12 ق.ظ

سلام.من حس میکنم که یه مشکلی با لیدوکائین دارم.شایدم چیز دیگه باشه که مربوط به دندانپزشکی میشه.به هر حال هر وقت دندانپزشکی میرم حس می کنم یه سری مشکالت جسمی پیدا میکنم مثل طپش قلب..سرگیجه.. مشکلات معده کمر درد یا تعرق زیاد موقع ورزش.البته همش با هم نمیاد..ولی همیشه طپش قلب مزمن پیدا میکنم و ماه ها طول میکشه.نظرتون چیه؟

به دندونپزشکتون بگیت تا از ماده بیحسی دیگه ای واستون استفاده کنه

آمیندا یکشنبه 17 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 08:35 ب.ظ http://aminda.blogfa.com

سلام. من دندونم کمی پوسیده شده بود و چرک داشت , وقتی دکترم آمپول بی حسی میزد درد شدیدی از لثه م شروع شد تا بینی و چشمم ادامه پیدا کرد بعد دچار دوبینی شدم و بعد از 5 دقیقه درست شد چشمم. ولی چون کاملا بی حس نشده بود یه آمپول دیگه هم زد که البته اون درد نداشت .میخواستم ببینم خطری نداشته باشه؟ چون هفته دیگه هم قراره برم

سلام جای هیچ نگرانی نیست ایجاد دوبینی هم بصورت موقت یکی از عوارض طبیعی زدن بی حسی در فک بالاست...پس نگران نباشید و با آرامش کامل به درمان ادامه دهید

علیرضا یکشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:52 ب.ظ http://www.pardesaratashrefat.blagfa.com

سلام دکتر
من هرچند ماه یک بار ازاسپری لیدوکاین برای دیرانزالی استفاده میکنم وخوب جواب میده سوال من اینه ایا برای الت تناسلی ضرر داره یانه.
منظورم ازاسپری همان اسپری که دردندان پذشکی استفاده. میشود. من منتظر جواب شماهستم.
شما پاسخ رااز طریق ایمیل هم متوانیدبفرستید

مریم چهارشنبه 12 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:45 ب.ظ

سلام خانوم دکتر من دانشجوی ترم 5 دندانم مطالبتونوکه میخونم یه کم استرس میگیرم که من میتونم از پس درمان های دندان و مواردخاص بربیام یا نه؟ یادمیگیریم تودانشکده یواش یواش یا خودم شرو کنم به یاد گرفتن؟مرسی وبلاگتون برای من عالیه

محمد پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1399 ساعت 09:27 ق.ظ

سلام من دنبال لیدوکائینی هستم که دکتر دندان پزشک موقع عصب کشی به لثه تزریق میکنه
برای منظور مورد نظرم لیدو کائین ژلی و اسپریی که داروخانه به مردم عادی میفروشه کار آمد نیست، من احتیاج به اون دارو دارم البته قصدم تزریق اون نیست
چرا که ریختن مقداریش روی پوست موجب بی حسی میشه و سرکنندگی این دارو از سایر لیدوکائین های معمولی حتی در این حالت هم که بدون تزریق روی پوست ریخته بشه قوی تره
برای همین دنبال تهیشم
امکانی وجود داره که این دارو رو بخرم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد