سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

ترس مراجعین به دندانپزشکی به جهت ابتلا به هپاتیت و ایدز...

بخش دوم - هپاتیت B


ویروس هپاتیت: 

بیماری هپاتیت ویروسB انتشار جهانی دارد به طوری که در حال حاضر بیشتر از 2 میلیار نفر در جهان مبتلا به عفونت HBV (hepatitis B virus) می‌باشند و حدود 300 میلیون نفر از این افراد حاملین یا ناقلین مزمن این عفونت هستند که علائم بیماری کبدی را هم ندارند. شیوع جهانی عفونت ویروس هپاتیت B  در حال کاهش می‌باشد و این اتفاق علاوه بر ساخت و استفاده از واکسن، به علت رعایت بهداشت و نیز ترس و نگرانی از بیماری AIDS/HIV می‌باشد چراکه اکثر راههای انتقال ویروس هپاتیت B و ایدز مشابه هستند شیوع هپاتیت B در جمعیت‌های نرمال در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی نادر، (1 تا 5 درصد است) ولی در کشورهای خاور دور و در بعضی از کشورهای حاره بین 5 تا 20 درصد است.

در ایران حدود دو میلیون نفر آلوده به HBV وجود دارد که حدود 3 درصد کل جامعه را تشکیل می‌دهد سالانه حدود 50 میلیون مورد جدید عفونت، ویروس هپاتیت B در سطح جهان به وجود می‌آید. آلودگی ویروس هپاتیت B بسیار شایع‌تر از ایدز و احتمال مسری بودن آن نیز به مراتب بیشتر از ویروس ایدز است.

علائم بیماری هپاتیت B:

اکثر افرادی که به هپاتیت B مبتلا می‌شوند علامت و یا شکایت مشخصی ندارند (مهمترین علامت این بیماری بی‌علامتی است) برخی موارد در ابتدای ایجاد عفونت ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب، ضعف، خستگی و درد خفیف شکم را داشته باشند که معمولا با این علائم نمی‌توان هپاتیت را تشخیص داد ممکن است فرد دچار علائم زردی (یرقان) شود و در آزمایشات آنزیم‌های کبدی تغییر کنند.

 

راههای انتقال:

ویروس هپاتیت B در خون و ترشحات بدن فرد آلوده وجود داشته و عمدتا از راههای غیرخوراکی منتقل می‌شود.

از جمله راه‌های انتقال عبارتند از:

از مادر آلوده به نوزاد در زمان تولد، از بافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تماس جنسی با فرد آلوده، استفاده از وسایل فرد آلوده، وسایل دندان‌پزشکی، خالکوبی، ‌سوراخ کردن گوش با روش‌های غیربهداشتی، استفاده مشترک از تیغ ریش‌تراش، ناخن‌گیر، مسواک و یا سرنگ آلوده و سابقه هپاتیت در خانواده و....

افرادی که در معرض خطر ابتلاء به عفونت ویروس هپاتیت B هستند عبارتند از:

شرکای جنسی آلوده (به خصوص مردان همجنس‌باز)، کارکنان مراکز بهداشتی-درمانی به ویژه جراحان، دندانپزشکان، کارکنان آزمایشگاههای بالینی، کارکنان بخش دیالیز، استفاده‌کنندگان از داروهای وریدی و شیرخواران به دنیا آمده از مادران آلوده  و بیمارانی که به میزان زیاد در معرض دریافت خون یا فرآورده‌های خونی هستند و یا دچار اختلال ایمنی می‌باشند.

به یاد داشته باشید که هپاتیت B از طریق حیوانات، و تماس‌های عادی و روزمره نظیر دست دادن، معاشرت کردن، در یک کلاس حضور داشتن و در یک مکان غذا خوردن خطر انتقال بیماری را به دنبال ندارد. مبتلایان به هپاتیت B می‌توانند ازدواج کنند ولی قبل از ازدواج باید همسرشان بر علیه هپاتیت B واکسینه شوند.

بهترین راه در دنیای امروز برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری هولناک ،چه از طریق دندانپزشکی و غیره ، واکسیناسیون علیه این بیماری میباشد و اینکه پس از اتمام دوره های واکسیناسیون حتما آزمایش تیتر آنتی بادی داده شود تا از میزان ایمنی خود مطلع شوید و در صورتیکه پزشکتان معتقد به پایین بودن ایمنی بود باید دوز دوباره از واکسن دریافت نمایید.


***من سعی کردم که بطور جامع به این بیماری بپردازم در صورت داشتن هر گونه سوالی در خدمت تک تک شما عزیزان هستم.امید اینکه مطالب بتواند میزان آگاهی شما را بالاتر و ترس از دندانپزشکی کاهش یابد


ترس مراجعین به دندانپزشکی به جهت ابتلا به هپاتیت و ایدز...

بخش اول - ایدز



امروزه بسیاری از افراد ترس و دلهره بسیاری از رفتن به دندانپزشکی دارند...این ترس به غیر از ترس از سرنگ دندانپزشکی و یا صدای توربین و... میباشد بلکه ناشی از گرفتن بیماریهایی از جمله هپاتیت و ایدز میباشد.

بیماران اغلب این سوال را دارند که ما از کجا بدانیم که وسایلی که دندانپزشک استفاده میکند واقعا استریل میباشد یا خیر؟

واقعیت این است که دندانپزشک و کارکنان مطب دندانپزشکی اولین کسانی هستند که خودشان در معرض خطر ابتلا به بیماریهای مختلف از طریق وسایل آلوده به خون بیماران مبتلا  قرار دارند.

 این وسایل تیز ممکن است به صورت ناگهانی در دست دندانپزشک و کارکنان مطب فرو رود و آن‌ها را مبتلا کند. بنابراین خود دندانپزشکان بیش از هر کس دیگری استریل بودن وسایل را کنترل می‌کنند. از طرف دیگر برای این‌که خیال بیماران آسوده باشد، اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، برای پیشگیری از انتقال ویروس‌های ایدز و هپاتیت دستورالعمل‌های خاصی برای رعایت نکات بهداشتی را به مراکز دندانپزشکی ابلاغ کرده است.

 در این طرح مطبی استاندارد است که مجهز به دستگاه اتوکلاو برای استریل کردن وسایل دندانپزشکی باشد و همه مراکز دندانپزشکی موظفند این دستگاه را خریداری کنند. از طرف دیگر در این دستورالعمل آمده است که برای بیماران از وسایل یکبار مصرف مثل سر سوزن، پیشبند، سر ساکشن، دستکش و ماسک استفاده شود. این مجوز استاندارد بودن پس از بازدید بازرسان اداره بهداشت دهان و دندان برای آن مرکز دندانپزشکی صادر خواهد شد.
در مورد ایدز باید اشاره کنم که تا کنون هیچ مورد ابتلایی از طریق مطب‌های دندانپزشکی و انتقال ویروس ایدز از وسایل دندانپزشکی به بیمار گزارش نشده است.

ویروس ایدز، ویروسی دلهره‌آور است ولی بسیار حساس هم هست. بنابراین رعایت اصول بهداشتی در مطب‌های دندانپزشکی می‌تواند خیال دندانپزشکان و بیماران را برای همیشه از آن آسوده کند. درواقع ویروس HIV یک ضعف خوب دارد و آن این‌که زود از بین می‌رود. دلیل عدم انتقال از طریق عطسه و سرفه شاید همین خصلت باشد که ویروس در محیط خشک و در مقابل آفتاب در عرض چند ساعت از بین می‌رود.

 حرارت خشک یا حرارت مرطوب که فشار هوا در آن بالا است و در دستگاهی به نام اتوکلاو فراهم می‌شود می‌تواند در عرض 20 دقیقه ویروس ایدز را از روی وسایل دندانپزشکی نابود می‌کند. فراموش نکنید هر قدر میزان آگاهی شما در به حق بودن خواسته‌هایتان به‌عنوان بیمار جهت گرفتن درمان سالم و مناسب، افزایش یابد، دندانپزشک را بیش از پیش ملزم به رعایت بهداشت و ارائه کردن خدمات دندانپزشکی در بالاترین سطوح استاندارد و ایمنی به شما خواهد کرد.

پس خیالتان از بابت ویروس ایدز راحت شود...

منبع:همشهری