سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

درمان جدید خنده لثه ای یا Gummy Smile


خنده لثه‌ای(Gummy Smile )به خنده‌ای گفته می‌شود که حین آن لثه بالای فرد دیده می‌شود گرچه این نوع خنده در بسیاری از افراد کاملا طبیعی و جزیی از آناتومی انسانی است، بسیاری از افراد آن را نمی‌پسندند و احساس ناراحتی می‌کنند.
خوشبختانه امروزه تکنیک‌های بی‌شماری برای اصلاح این مشکل وجود دارد. یکی از روش‌های رایج برای درمان خنده لثه‌ای ارتودنسی یا جراحی است. این دو روش گرچه بسیار موثرند اما گران تمام می‌شوند و زمان بهبودی نیز طولانی است. سال گذشته در آمریکا روش جدیدی ابداع شد که هم ارزان‌تر تمام می‌شود و هم میزان جراحی کم و کوتاه مدت است. محققان آمریکایی اعلام کرده‌اند به کمک بوتاکس در دوز اندک و تزریق آن در ماهیچه‌ای که سبب می‌شود لب بالا، هنگام خنده زیادی بالا رود سبب می‌شود هنگام خندیدن هم قسمت کمتری در لثه به چشم آید و هم اینکه فرد خنده طبیعی خود را از دست ندهد. بزرگ کردن لب‌ها نیز به عنوان یک درمان مکمل توصیه می‌شود زیرا اکثر افرادی که خنده لثه‌ای دارند لب‌های نازکی هم دارند و درشت کردن لب‌ها در عین حال که آنها را زیباتر می‌کند مانع از دیده شدن لثه می‌شود
منبع : سلامت

نگهداری دندان بیرون افتاده بر اثر ضربه در سفیده تخم مرغ ( مقالات


عصاره میخک، مورد، مازو و اکالیپتوس دارای خواص ضدمیکروبی است
نتایج یک تحقیق جدید نشانگر خواص ضد میکروبی عصاره چهار گیاه میخک، مورد، مازو و اکالیپتوس است که می تواند در درمانهای دندان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، در این پژوهش
۱۰ عصاره گیاهی روی سه نوع باکتری مقاوم به درمانهای دندان پزشکی پس از عصب کشی که باعث عدم موفقیت درمان شده بود، بررسی شد.
این عصاره ها که به جای ماده ضد عفونی کننده “هیدروکساید” به کار رفته، اثربخشی به مراتب بهتر از این ماده ضدعفونی کننده از خود نشان دادند.
دکتر محمد حیدری زاده محقق این پژوهش گفت: در آینده نزدیک دارویی ساخته می شود که شامل چهار عصاره فوق باشد و بتوان از آن به عنوان ماده جایگزین هیدروکساید استفاده کرد.
این پژوهش در بخش پایان نامه دکترای اندودانتیکس نهمین جشنواره دندانپزشکی شهید دکتر احمد هدایت برگزیده شد.
* نگهداری دندان بیرون افتاده بر اثر ضربه در سفیده تخم مرغ
از دیگر مقالات برتر در رشته اندودانتیکس که از طرف دکتر عباسعلی خادمی، رییس دانشکده دندانپزشکی اصفهان ارایه شد، مقایسه شیر و سفیده تخم مرغ در نگهدای دندان هایی است که بر اثر تصادف از دهان بیرون می افتند. این اقدام با هدف زنده نگه داشتن بافت دندان صورت می پذیرد.
بر اساس این پژوهش تا سه ساعت اول جدا شدن دندان از دهان، نتیجه نگهداری آن در شیر و سفیده تخم مرغ یکسان است، اما سفیده تخم مرغ قادر است، سلول های سطح ریشه دندان را تا
۱۰ ساعت در خارج از دهان زنده نگه دارد و پس از قرار گرفتن در محل اول آن، دندان می تواند، سیر تکاملی حیات خود را ادامه دهد. در دسترس بودن تخم مرغ از دیگر مزایای این ماده عنوان شده است.
بنابراین پژوهش، نتایج کشت سلولی نشان داد، سفیده تخم مرغ می تواند تا
۴۰ ساعت سلول های سطح ریشه دندان را زنده نگه دارد.
این پژوهش که روی مدل حیوانی ( سگ) صورت گرفته، نتایجی مشابه با ماده HBCC (محلول بالانس شده نمکی ) نشان می دهد .