سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

دندانپزشکی زیبایی - قسمت سوم - لامینیت چیست؟

 

لامینیت لایه نازک از جنس چینی است که روی سطح بیرون دندانها چسبیده می شود. مثل لایه نازک ناخن مصنوعی. گاهسی مواقع جنس این لایه از کامپوزیتهای همرنگ دندان می باشد. چه مواقعی ما نیازمند لامینیت می باشیم؟
لامینیت رنگ، فرم و موقعیت دندان را می تواند اصلاح نماید. دندانهای قدامی بد رنگ شده، ترک خورده و یا دندانهایی که قسمتی از آنها شکسته شده توسط لامینیت به خوبی قابل بازسازی و اصلاح می باشند.
فاصله های کوچک بین دندانها هنگامی که استفاده از ارتودنسی امکان پذیر نیست توسط لامینیت قابل بستن می باشد. و یا هنگامی که دندانی دندانی به میزان جزئی خارج از ردیف است توسط لامینیت می توان موقعیت آنرا نسبت به دندانهای کناری اصلاح نمود.
مزایای لامینیت کردن دندانها چیست ؟
لامینیت دندانها را طبیعی و سالم جلوه می دهد. برای اینکه لایه نازکی است که روی دندانها چسبیده می شود و نیاز کمی به تراش آنهم فقط روی سطح بیرونی دندان دارد.
چگونه دندان برای لامینیت آماده می شود ؟
لایه نازکی از روی دندان مورد نظر تراشیده می شود. میزان این لایه برداشته شده بقدری است که با نصب لامینیت جای آن دندان به وضعیت طبیعی باز گردد. پس از تراشیدن لایه سطحی از روی دندان در مورد لامینیت های پرسنلی قالبگیری انجام و بقیه مراحل در لابراتوار صورت می گیرد و در مورد کامپوزیتهای این عمل در مطب و در همان جلسه انجام می شود. (
Laminate Composit ) رنگ لامینیت مورد نظر با دندانهای طبیعی کاملاً تطابق خواهد داشت و در غیر اینصورت قابل بازسازی می باشد.لامینیت چند جلسه طول می کشد ؟
در ارتباط با نوع پرسنلی آن حداقل 2 جلسه و در مورد لامینیت های کامپوزیتی در یک جلسه هم قابل انجام می باشد.

طول عمر یک لامینیت چقدر است ؟
لامینیت برای سالهای طولانی عمر می کند ولیکن مانند دندان طبیعی احتمال شکسته شدن در اثر ضربه و یا فشار به دندانها وجود دارد که در این صورت هم لامینیت قابل بازسازی و یا تعویض می باشد.
مزایای این کار در چیست ؟
میزان تراشیدن دندان و آسیب به بافت دندان در لامینیت خیلی کمتر از روکش می باشد و تنها سطح بیرونی دندان نیاز به تراشیدن دارد و آن هم به میزان کمتر از یک میلی متر.
ولیکن آنچه مهم است آن که موارد استفاده روکش و لامینیت متفاوت است و الزاماً تمام دندانهایی که می توان روکش نمود را نمی توان با لامینیت درمان نمود.

برگرفته از سایت:Dr.Golestaneh

نظرات 7 + ارسال نظر
یک دانشجوی پزشکی یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:42 ق.ظ http://manopezeshki.persianblog.ir/

سلام.خیلی جالب بود.من اصلا نمی دونستم! راستش ببخشین از تاخیر لینکتون کردم.

یک دانشجوی پزشکی یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:46 ق.ظ

سلامی دوباره یک سوال داشتم!من دندون عقلم رو نکشیدم راستش باهاش هم مشکلی ندارم واذیتم هم نمی کنه می خواستم بدونم باید حتما دندون عقل رو کشید یانه چه مواقعی؟از دردش هم می ترسیم با عرض خجالت!

سلام.یه مطلب در مورد دندان عقل با عنوان "دندان بی عقل " توی وبلاگم هست اگه بخونیش جواب سوالتو احتمالا متوجه میشی . اگه بازم سوال داشتی حتما بپرس
در ضمن دندونپزشکی که ترس نداره فقط آمپولشه!!!

شادی یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:55 ق.ظ

وقتی که کسی لبه ی دندونش مثلا در اثر یه ضربه ی خیلی کوچیک پریده باشه(و میزانش هم زیاد نباشه) میشه اوون رو تراشید ؟ تا چه حدی این تراش اگه امکانش باشه مجاز هست؟در حدی هست که بشه دندونی رو که از بقیه دندون ها بلندتر هست کوتاه کرد تا هم اندازه بقیه دندون ها بشه؟

کدوم دندون؟دندون جلو اگه باشه چون باید حداقل روی عاج دندون 2 میلیمتر مینا باشه از اون بیشتر مجاز به تراش نیستیم در اون صورت پرکردگی های کامپوزیتی اجتناب ناپذیرند

دکتر خانوم یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:10 ب.ظ http://doktorane1.blogfa.com/

سلام .می خواستم بدونم عارضه خاصی نداره؟مثل حساسیت لثه ها

سلام . در صورتی که دندانژزشک درمان را به درستی انجام بده خیر

فرنوش شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 06:31 ب.ظ

سلام دلژین جونم دوباره اینجا رو پیدا کردم گمش کرده بودم یه سوال ممکنه دندونی خراب باشه ولی زیاد درد نکنه اون وقت دکتر بکشدش ؟ من خیلی میترسم برم دکتر بعد دندونمو بکشه خیلی

نه عزیزم اینطوریا م نیست دیگه...نترس

نیلوفر یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 03:41 ب.ظ

لامینیت به بافت دندان و مینای دندان اسیب نمیرسونه؟

بهر حال مقدار خیلی خیلی کمی دندان تراش داده خواهد شد ولی اسیب به اون معنا نیست

مینا شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:47 ب.ظ

سلام ... فاصله بین دو دندون نیش رو میشه با این کار پر کرد؟؟؟
من موندم چیکار کنم ... میترسم اضافه کنم بزرگ بشه دندونم .. بدتر بشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد