سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

سوالات دندانپزشکی

اطلاعات و سوالات دندانپزشکی

دندانپزشکی زیبایی - قسمت اول - گذاشتن نگین روی دندان

  • نگین‌های دندانی، لبخندتان را زیباتر می‌کنند اما بی‌خطر نیستند
    فصل تابستان که از راه می‌رسد، مطب‌های دندانپزشکی در اروپا، آمریکا و حتی در همین ایران خودمان بسیار شلوغ‌تر می‌شوند و به خصوص خانم‌ها و آقایان جوانی که در جستجوی زیبایی بیشتری هستند، برای داشتن دندان‌هایی زیباتر نزد دندان‌پزشک‌شان می‌روند.
  • ▪ این لبخند برایتان گران تمام می‌شود
    فصل تابستان که از راه می‌رسد، مطب‌های دندانپزشکی در اروپا، آمریکا و حتی در همین ایران خودمان بسیار شلوغ‌تر می‌شوند و به خصوص خانم‌ها و آقایان جوانی که در جستجوی زیبایی بیشتری هستند، برای داشتن دندان‌هایی زیباتر نزد دندان‌پزشک‌شان می‌روند. در این میان، ارتودنسی و ردیف و سفیدکردن دندان‌ها، بیش از سایر درمان‌های دندان‌پزشکی زیبایی طرفدار دارد. ولی تازگی‌ها در میان طرفداران لبخند زیبا، به ویژه خانم‌ها، حرف‌های تازه‌ای هم شنیده می‌شود که همان «نگین‌های دندانی» است.
    بسیاری از بانوان به شوق داشتن لبخندی درخشان، برای کاشتن نگین روی دندان‌هایشان راهی مطب دندانپزشکی می‌شوند ولی این برق لبخند به صدمه دیدن دندان‌های سالم می‌ارزد؟
    ● از بی‌دردی تا درد اجتماعی
    نگین‌های دندانی بازار انواع بسیار متفاوتی دارند. شما خودتان می‌توانید رنگ آنها را انتخاب کنید. از سفید گرفته تا رنگ یاقوت قرمز و حتی یاقوت کبود آبی‌رنگ متفاوت است و جنس آنها از شیشه‌های رنگی است. خانم‌ها اغلب بیشترین افرادی هستند که دوست دارند یک نگین روی دندان‌هایشان داشته باشند. اگر دلایل خانم‌های جوان را هم سوال کنید، خواهند گفت که «این نگین‌ها زیبا و موقتی‌اند و هر وقت از آن خسته شدند، می‌توانند از دندان جدایشان کنند و در عین حال ساختمان زیادی از دندان برداشته نخواهد شد.» مریم، از دانشجویانی که چند ماه پیش یک نگین روی دندان‌های جلویی‌اش کاشته است، می‌گوید: «وقتی دندانپزشک نگین را روی دندانم قرارداد، دردی احساس نکردم. پس از آن هم برای مراقبت از نگین، کارهای ویژه‌ای لازم نبود انجام دهم. اگر هم از رنگ این نگین خسته شدم، می‌توانم به دندانپزشک مراجعه کنم و رنگ نگین را برایم عوض کند.» از طرف دیگر، کاشتن نگین روی دندان هنوز هم در میان بسیاری از خانواده‌های ایرانی پذیرفته نمی‌شود و از نظر اجتماعی تایید شده نیست. نفیسه یکی از دختران جوانی بود که وقتی روی صندلی دندانپزشکی برای کاشتن نگین نشسته بود، می‌گفت: «از این به بعد حواسم باشد، باید جوری لبخند بزنم که پدرم متوجه نگین روی دندان‌هایم نشود چون او به شدت با این تزئینات مخالف است.»
    ● روشن چسباندن نگین
    شاید دوست داشته باشید بدانید که وقتی روی صندلی دندانپزشکی می‌نشینید و لحظاتی بعد با یک نگین روی دندان‌تان در آیینه به خودتان لبخند می‌زنید، چه اتفاقی می‌افتد. شاید از چسباندن نگین پشیمان شوید. برای چسباندن نگین، دندانپزشک با وسایل چرخنده و برنده مقداری از مینای سطح دندانتان را برمی‌دارد. بنابراین مینای دندان شما اندکی خراش برداشته و نازک‌تر می‌شود. مینا مقاوم‌ترین ماده بدن است که از ساختمان‌های دندان محافظت می‌کند. سپس سطح دندان‌تان با اسید مخصوصی شسته می‌شود که این اسید نیز تا اندازه‌ای مواد معدنی مینای محکم دندان را حل کرده و سطح مینا را سوراخ سوراخ می‌کند. در نهایت، نگین با استفاده از چسب مخصوصی و با مواد پرکننده هم رنگ دندان به دندان‌تان چسبیده می‌شود. در تمام این مراحل شما به دست خودتان به مینای دندان‌تان آسیب زده‌اید تا نگینی را بر سطح آن بچسبانید. آیا می‌ارزد؟ چسباندن نگین اغلب نیازی به تزریق آمپول بی‌حسی ندارد چون تراش دندان فقط در حد سطح مینا است و در این سطح رشته‌های عصبی وجود ندارد که درد را حس ‌کنند. به همین دلیل چسباندن نگین اغلب بدون درد است. اگر شما چند بار نگین را روی دندان‌تان بچسبانید و جدا کنید، دندان‌هایتان چند بار در یک محل آسیب می‌بینند و نگین دردسرساز خواهد شد. البته نگین‌های جدیدی از جنس زیرکونیوم به بازار آمده که نیاز به تراش دندان ندارند و فقط با چسب ویژه به سطح دندان می‌چسبند.
    ● برلیان، کریستال یا طلا
    نگین‌هایی که برای زیباتر شدن لبخند استفاده می‌شوند، جنس‌های گوناگونی هم دارند. این نگین‌ها برلیان، کریستال یا طلا هستند. البته هزینه‌های کاشت این نگین‌ها با هم متفاوت است. نگین‌های با جنس کریستال به نسبت نوع برلیان از دوام بیشتری برخوردارند، در حالی که نگین‌های برلیان فقط موجب درخشش هر چه بیشتر دندان‌ها می‌شوند. نگین‌ها را خودتان نمی‌توانید از دندان‌هایتان جدا کنید بلکه هر وقت از آنها خسته شدید باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها را از دندان‌تان جدا کند و محل آسیب‌دیده چسباندن نگین روی دندان‌تان را نیز ترمیم کند. نگین‌ها با مسواک زدن از سطح دندان کنده و جدا نمی‌شوند ولی اگر شما با آن غذای سفت بخورید، احتمال جدا شدن نگین از دندان‌تان وجود دارد.
    ●روی کدام دندان؟
    نگین‌های دندانی را برای اینکه جلوه بیشتری هنگام لبخند زدن داشته باشند، اغلب روی یکی از دندان‌های جلویی می‌کارند. دندان جلویی مرکزی و یا کناری و یا نیش یکی از دندان‌هایی است که نگین روی آن قرار می‌گیرد ولی دندان‌های جلویی کناری را بیشتر دندان‌پزشکان برای کاشت نگین انتخاب می‌کنند چون وقتی نور به این نگین روی این دندان برخورد می‌کند، بخشی از آن به طرف چشم منعکس شده و به لبخند درخشندگی خاصی می‌بخشد ولی اگر نگین روی دندان نیش کاشته شود، ممکن است هنگام لبخند زدن به چشم نیاید. اگر نگین روی دندان جلویی میانی هم کار گذاشته شود، تمام نور را به طرف چشم منعکس کرده و چنان جلوه زیبایی نخواهد داشت.
    ● راهنمای نگهداری از نگین روی دندان
    ▪ نگین‌های زیباتر: نگین‌هایی را که قصد دارید روی دندان‌تان بچسبانید، از شرکت‌های سازنده معتبر و تایید شده تهیه کنید. «بازار کاوه» در ایران که بورس لوازم دندانپزشکی در ایران است، مکانی است که شما می‌توانید مجموعه‌ای از نگین‌ها در رنگ‌ها و جنس‌های گوناگون و ساخت شرکت‌های گوناگون را در این مکان پیدا کنید. فراموش نکنید که کیفیت نگین و جنس کریستال آن در ظاهر زیبای آن، داوم و بهداشت آن موثر است. اگر در خرید نگین تخصص ندارید، می‌توانید از دندان‌پزشک‌تان بخواهید که این نگین را برایتان تهیه کند. نگین‌های بهتر، زوایای گردتر و صاف‌تری دارند که پلاک میکروبی‌ کمتری را در اطراف‌شان جمع می‌کنند.
    ▪ دندانپزشک معتبر: هیچ وقت برای گذاشتن نگین روی دندان‌هایتان به آرایشگاه و مکان‌های دیگر نروید. دندانپزشک، مطمئن‌ترین فردی است که می‌تواند نگین را روی دندان شما کار بگذارد. به یاد داشته باشید کاشتن نگین روی دندان، تکنیک خاصی دارد که انجام درست آن موجب می‌شود مینای کمتری از سطح دندان‌تان برداشته شود و کمتر آسیب ببیند و از طرف دیگر شما راحت‌تر بهداشت دندان‌تان را در اطراف نگین رعایت کنید.
    ▪ خوب مسواک بزنید: وقتی نگین را روی دندان‌تان کاشته‌اید، پس از آن سریع مطب را ترک نکنید. به توصیه‌های دندان‌پزشک‌تان درباره روش مسواک زدن صحیح اطراف نگین و رعایت بهداشت آن دقت کافی را داشته باشید و این توصیه‌ها را رعایت کنید. نگین به راحتی محلی برای جمع شدن میکروب‌های پوسیدگی‌زا در سطح دندان‌تان می‌شود و اگر بهداشت دندان‌تان در اطراف نگین را رعایت نکنید، دندان‌هایتان در اطراف نگین و یا زیر آن به زودی پوسیده خواهند شد.
    ▪ جرم‌سازها، نگین ممنوع: اگر شما از افرادی هستید که دندان‌هایتان جرم زیادی می‌گیرند و به اصطلاح بزاق شما جرم‌ساز است، بهتر است از کاشتن نگین صرف‌نظر کنید. اگر هم اصرار دارید از این نگین‌ها استفاده کنید، نخست لازم است دندان‌هایتان را جرم‌گیری کنید و اصول رعایت بهداشت دهان و دندان را دقیقا یاد بگیرید و رعایت کنید.
    ▪ استفاده از مسواک برقی ممنوع: بهتر است پس از چسباندن نگین روی دندان‌هایتان دیگر از مسواک برقی برای تمیز کردن دندان‌هایتان استفاده نکنید. مسواک برقی و ارتعاش ناشی از آن ممکن است نگین را از سطح دندان‌هایتان جدا کند. حداقل ۲۴ ساعت اول پس از چسباندن نگین، روی آن را با مسواک برقی مسواک نزنید.

  • نظرات 11 + ارسال نظر
    بــاکس سی تی شنبه 26 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:59 ب.ظ http://www.box30t.ir

    بــاکس سـی تـی با هیت بالا روزانه 10000 بازدید افتخار دارد لینک شما را ثبت نماید.
    قبل ازارسال لینک حتما کدلینک باکس رادروبلاگ خود قراردهید.
    درضمن باکس ما آماده تبادل بنر باتمامی وبلاگ ها و سایت ها میباشد.
    بنرها به صورت تصادفی درصدها وبلاگ به نمایش درمی آیند.
    پس هرچه زودتر به جمع ما بپیوندید ولینک خو را ثبت کنید.
    منتظر حضور گرمتون هستیم.

    باران شنبه 26 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:40 ب.ظ http://www.drzss1368.blogfa.com

    سلام دکتر!
    از اشنایی با شما بسیار خوشبختم!
    وبلاگه بسیار مفیدی دارید!
    منم لینکتون کردم

    سلام.ممنونم

    ستاره یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:53 ق.ظ

    این که می گند مینا رو دندونت از بین نره-این مینا لایه ای روی دندونه؟ ایا قابل ترمیمه -
    اگر لایه ایی روی دندونه که دکترا با هر جرم گیری از بین می برندش

    با سلام به شما
    مینای دندان بافت خیلی سختی است که با جرمگیری از بین نمی رود جرمگیری ژلاک و جرمها رو برمی دارد

    ربولی حسن کور یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:26 ب.ظ http://www.rezasr2.blogsky.com

    وا...
    چرا دروغ میگی خانم دکتر؟
    تو که لینکم نکردی؟ پس من هم لینکت نمیکنم!!

    ربولی حسن کور یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:27 ب.ظ

    اوه اوه
    حالا دیدمش
    فرستادیش توی آرشیو؟!

    پویان دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:55 ق.ظ http://mpl88.persianblog.ir

    سلام خانم دکتر.واقعا مطالب وبلاگتون عالین.منم لینکتون کردم.موفق باشید

    ممنونم

    جوجو دکتر دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1388 ساعت 05:14 ب.ظ

    این هم عالی بود

    دکتر شهابی شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:50 ب.ظ

    salam khanoom dr,aali bod

    fereshteh دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:21 ق.ظ

    به نظر من براکتهای دندانی هم مثل نگین است .ایا نگینها عوارضی شبیه نگین ندارد؟

    maryam شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 08:46 ب.ظ

    با سلام
    ممنون ار وبلاگ مفیدی که دارید
    یه سوال؟
    ایا ارتودنسی به مینای دندان اسیب میرساند؟
    منظورم بعداز اتمام ارتودنسی هست که چسب های روی دندان را می تراشند
    نمیدونم سوابم متوحه شدید یانه
    ببهشید اخه اصطلاحات پزشکیشو نمیدونستم
    باتشکر

    مبینا سه‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 04:47 ب.ظ

    سلام، من از یه لوازم آرایشی نگین خریدم که همراه با چسب مخصوصه می خواستم بدونم خودم میتونم اینو بچسبونم ؟ بعدشم واسه کندنش نیازی به دکتر نداشته باشم؟ یا حتما باید به دندانپزشکی مراجعه کنم؟

    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد